Senior

Archiv - 2009
Zbývající čas: 2024-12-03 18:52:33|2024-12-03 18:12:33
Zodpovězeno: 0 z 15 otázek
Body za tuto otázku
Správná odpověď: +12 bodů
Špatná odpověď: -4 body
Nechci odpovídat: 0 bodů Hotovo - ukončit test Nápověda
Otázky:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15

Páska

Zapisovací pero na obrázku může přepsat symboly na pásce podle pravidel popsaných v programu, který je vysvětlen v tabulce.

Při jednom kroku pero přepíše symbol na své pozici a pak se posune o jedno políčko doleva nebo doprava nebo zůstane na místě.

V tabulce je program pro pero. Program začíná na řádku A. Pero je nastaveno na pozici na horním obrázku.

Řádek Jestliže je pero nad 0 Jestliže je pero nad 1 Jestliže je pero nad
A

zapiš 0, posuň se vpravo,

příští příkaz na řádku A

zapiš 1, posuň se vpravo,

příští příkaz na řádku A

zapiš 1, posuň se vlevo,

příští příkaz na řádku B

B

zapiš 0, zůstaň na místě,

konec práce

zapiš 1, posuň se vlevo,

příští příkaz na řádku B

 

Co bude na pásce zapsáno po skončení práce programu?

+12 bodů -4 body

Odpověď byla úspěšně uložena
Otázku se nepodařilo uložit!
Tvoje odpověď

Měření informace

Kolik megabajtů (MB) zabírá zpráva o velikosti 223 bitů (b)?
+12 bodů -4 body

Odpověď byla úspěšně uložena
Otázku se nepodařilo uložit!
Tvoje odpověď

Žebřík

Program kreslí obrázek tak, že želva "leze" po obrazovce a podle příkazů kreslí. Použijeme tyto příkazy:

dopředu n - popoleze vpřed ve směru, do kterého je natočeno, o n pixelů;

vpravo a - otočí se vpravo o a stupňů;

opakuj k [x] - zopakuje x tolikrát, kolik je k.

Např. opakuj 5 [dopředu 50 vpravo 120] - zopakuje pětkrát tuto akci: popoleze o 50 pixelů a otočí se o 120 stupňů. Tímto příkazem nakreslí trojúhelník na obrázku vpravo.

Místo teček doplň chybějící číslo v příkazu: opakuj 10 [ opakuj 4 [dopředu 40 vpravo 90] dopředu ...] tak, aby želva nakreslila žebřík na obrázku.

+12 bodů -4 body

Odpověď byla úspěšně uložena
Otázku se nepodařilo uložit!
Tvoje odpověď

Vlakové kupé

kupe.gif
kupe2.jpg

Ve vlakovém kupé jsou kvůli místenkám sedadla očíslována. Dříve jezdily české rychlíky s poněkud zpřeházenými čísly (obrázek nahoře), ovšem kvůli mezinárodním zvyklostem bylo nutno čísla místenek uspořádat (podle obrázku dole).

Výměnou cedulek nad sedadly byl pověřen údržbář Novák. Protože neudržel v ruce více než dva šrouby a nemohl žádný nikam odložit, aby se nezakutálel, musel vždy vyměnit pouze dvě cedulky.

Nazvěme operaci V(2,3) výměnou cedulky s číslem 2 za cedulku s číslem 3 (obě cedulky si navzájem vymění svá místa nad sedadly).

Kolik nejméně operací výměny dvou cedulek musel údržbář Novák v jednom kupé provést?

+15 bodů -5 bodů

Odpověď byla úspěšně uložena
Otázku se nepodařilo uložit!
Tvoje odpověď

Namíchaná barva

Kryštof kreslil v grafickém editoru a pro vybarvení obdélníka použil odstín, který si namíchal ze tří základních barev: červené, zelené a modré tak, že nastavil stejné hodnoty od každé z těchto barev.

Jakou barvu určitě NEnamíchal?

Obrázek je pouze ilustrativní.

seda_barva.gif

+9 bodů -3 body

Odpověď byla úspěšně uložena
Otázku se nepodařilo uložit!
Tvoje odpověď

Duhová vejce

Linda obarvuje vejce a má tři hrníčky s barvami.

Červené a žluté barvy má hodně, takže do nich může vajíčko ponořit až do dvou třetin. Ale do modré barvy může vajíčko ponořit nanejvýš do třetiny. Linda ponořila vejce vždy až na dno. Když ponořila obarvené vejce do další barvy, tak

  • žlutá a červená se změnily v oranžovou;
  • žlutá a modrá se změnily v zelenou;
  • červená a modrá se změnily ve fialovou.

Například: Kdyby ponořila jedno vejce do červené a potom do modré barvy, pak jej otočila a znovu ponořila do modré, dostala by fialovo-červeno-modré vejce.

Pouze jedno vejce z těchto mohlo být obarveno Lindou. Které?

+9 bodů -3 body

Odpověď byla úspěšně uložena
Otázku se nepodařilo uložit!
Tvoje odpověď

Tic Tac Toe

Hra Tic Tac Toe připomíná Piškvorky na malé hrací ploše 3 x 3 políčka. Kdo z hráčů položí do jedné řady nebo úhlopříčně 3 stejné symboly, vyhrál.

Počítačový program, který hraje proti hráči v internetové verzi této hry, si musí v paměti uchovávat momentální pozici ve hře. Dělá to následovně:

Každé políčko herní plochy je popsáno dvěma čísly ( číslo řádku a číslo sloupce).

ulohy/2009/tictactoe1.gif

Symbol položený v políčku je označen následovně: křížek - 0, kolečko - 1.

Každý tah hry (každé položení symbolu do políčka) je zapsán takto: (sloupec, řádek, co umístil).

Počítač právě hraje hru. První tři tahy byly:

2, 2, 1
1, 1, 0
3, 2, 1

Jak musí nyní počítač táhnout, aby protihráč v příštím tahu nevyhrál?

 

+15 bodů -5 bodů

Odpověď byla úspěšně uložena
Otázku se nepodařilo uložit!
Tvoje odpověď

Kamerový systém

kamer1.gif

Na plánu města jsou bíle znázorněny ulice, které se radní města rozhodli hlídat kamerovým systémem, a chtějí co nejlevněji nakoupit sledovací kamery.

Každá kamera sleduje ulici až na její konec, at to buď v jednom, ve dvou, ve třech nebo ve čtyřech směrech. Cena kamery závisí na počtu směrů, které monituruje (viz obrázek).

kamer2.gif

Kolik nejméně Euro bude stát zakoupení kamer pro celé město?

+15 bodů -5 bodů

Odpověď byla úspěšně uložena
Otázku se nepodařilo uložit!
Tvoje odpověď

Zámek

Zámek, který ukrývá heslo, se odemkne otevřením všech červených západek. Červená západka se otevře tehdy, jestliže jsou všechny číslice v odpovídajícím řádku nastaveny na 0.

Klepnutí na některou z cifer způsobí, že se její hodnota změní na opačnou (0 na 1 a 1 na 0). Současně se změní na opačné hodnoty číslic v řádku nad klepnutou číslicí.

Klepejte na číslice, odemkněte zámek a zjistěte heslo.

Co představuje heslo?

+9 bodů -3 body

Logo operačního systému

Který z obrázků není logem operačního systému?

+9 bodů -3 body

Odpověď byla úspěšně uložena
Otázku se nepodařilo uložit!
Tvoje odpověď

Paralelní programování

Počítače mohou vykonávat více programů současně dokonce i když mají jediný procesor. Trik je v tom, že operační systém nechá chvíli běžet jeden program a pak zase druhý a takto to střídá. Běžící programy se nazývají procesy a operační systém mezi nimi přepíná.

Máme dvě proměnné X a A, obě mohou uchovávat čísla.

Na začátku jsou X i A nastaveny na 0.

Procesy vykonávají postupně příkazy:

 

Proces 1: Proces 2:
zvětši X o 1 zkopíruj hodnotu X do A
zmenši X o 1 zkopíruj hodnotu A do X

 

Oba procesy startují a běží současně. To znamená, že operační systém může rozhodnout, který z procesů bude startovat jako první, a po dokončení příkazu napsaného v řádku může procesy přepnout.

Co bude hodnotou X poté, co oba procesy skončí?

+15 bodů -5 bodů

Odpověď byla úspěšně uložena
Otázku se nepodařilo uložit!
Tvoje odpověď

Logické operace - písmeno E

Logické operace se používají i v počítačové grafice.

Průnik vybere ze dvou překrývajících se objektů tu oblast, kterou se překrývají (kterou mají společnou). V zápisu zapisujeme průnik (X,Y).
Spojení
(sjednocení) vybere celou oblast, která vznikne spojením obou objektů. Zapisujeme spojení (X,Y).
Rozdíl
dvou překrývajících se objektů X, Y vystřihne z objektu X tu část, kterou překrývá objekt Y. V zápisu zapisujeme rozdíl (X,Y).

Zápis spojení (průnik (X,Y),Z) - znamená spojení průniku X a Y s objektem Z. V zápisu dodržujeme pořadí objektů podle abecedy.

pismenoE0.gif

Jakými logickými operacemi lze ze dvou elips A, B a dvou obdelníků C, D vytvořit písmeno e?

+15 bodů -5 bodů

Odpověď byla úspěšně uložena
Otázku se nepodařilo uložit!
Tvoje odpověď

Čtečka obrazovky

Také vážně zrakově postižení lidé prohlížejí web. Mají k dispozici několik pomůcek, jednou z nich je čtečka obrazovky - software, který text napsaný na obrazovce monitoru převádí na mluvená slova, tedy umí "přečíst" text na obrazovce.

Dvě webové stránky mají tentýž text, který je ale napsán různým způsobem.

První stránka:

ctecka_obrazovky.gif

Odpovídající část kódu první stránky:

ctecka_obrazovky1.gif

Druhá stránka:

ctecka_obrazovky.gif

Odpovídající část kódu druhé stránky:

ctecka_obrazovky2.gif

Která stránka je vhodnější pro zrakově postižené, kteří používají čtečku obrazovky?

+12 bodů -4 body

Odpověď byla úspěšně uložena
Otázku se nepodařilo uložit!
Tvoje odpověď

Obrázek srdce

Animovaný obrázek se skládá z řady snímků, které se rychle střídají za sebou, takže vytváří dojem pohybu.

Označ dva snímky, které mezi ostatní nepatří. Potom dole klepni na tlačítko odeslat.


+9 bodů -3 body

Binární číslo

V paměti počítače je uloženo toto binární číslo (číslo ve dvojkové soustavě): 100112. Během práce počítače se číslice posunuly o 1 místo doleva a za ně se připsala nula, takže se číslo změnilo: 1001102.

Které z následujících tvrzení NENÍ pravdivé?

+12 bodů -4 body

Odpověď byla úspěšně uložena
Otázku se nepodařilo uložit!
Tvoje odpověď
× Chceš ukončit test?
Pokračovat
×

Nápověda

Informace k testu

- Své odpovědi můžeš během testu změnit, kolikrát budeš chtít.
- Pokud chceš ukončit test před vypršením časového limitu, stiskni tlačítko Hotovo - Ukončit testování.
- Po skončení testu se okamžitě dozvíš výsledek.
- Pokud bys během testování potřeboval pokračovat v testu na jiném počítači, budeš potřebovat své heslo soutěžícího.
Pokračovat