Soutěžní úloha je zpravidla situační. Soutěžící v ní má odhalit klíčový informatický koncept potřebný k vyřešení problému a použitím svého uvažování zvolit odpověď na otázku.
Úlohy se liší svojí náročností, věkovým zaměřením a způsobem odpovídání. Úlohy jsou rozdleny podle oblastí informatiky, podle složek informatického myšlení a podle témat RVP.
Podle oblastí informatiky:
- Algoritmy a programování
(algoritmus, program, programovací jazyk, proměnné, cykly, funkce, parametry, rekurze, zapouzdření, dědění, OOP, optimalizace, vyhledávání, třídění, výpočet složitosti, logické operace) - Data, datové struktury a reprezentace
(informace, binární, dekadická a hexadecimální reprezentace, řetězec, reprezentace čísla, pole, objekty, atributy, spojový seznam, fronta, zásobník, binární strom, kódování znaků, databáze, data mining, vývojové diagramy, fraktály, grafy, hashovací tabulka) - Procesy v PC a hardware
(operační systémy, paralelní zpracování, periferní zařízení, zpracování obrazu a zvuku, HW procesy, priority, pole RAID, registry, plánování, zablokování, cyklus vyřizování - provádění, události, paměť, cloud computing, Turingův stroj) - Komunikace a sítě
(klient - server pojetí, počítačové sítě, kryptografie, e-commerce, šifrování, bit parity, protokoly, topologie) - Interakce, systémy a sociální aspekt
(klasifikace, grafické uživatelské prostředí, design, interakce, použití počítače, robotika, virus, etika, sociální aspekt)
Podle složek informatického myšlení:
- Abstrakce
(nalezení klíčových prvků v problému, odstranění nepotřebných detailů, výběr reprezentace systému) - Návrh algoritmu
(vytváření a provádění programu, přemýšlení o algoritmech, pořadí a pravidlech) - Predikce
(předpovídání toho, co se stane v dalším kroku algoritmu) - Dekompozice
(dedukce, přemýšlení o rozdělení na dílčí části, úkoly s ohledem na integraci, rozhodování o problémech s ohledem na součásti) - Hledání vzorů
(nacházení podobností mezi různými problémy, opakování v rámci sekvence) - Evaluace
(nalezení nejlepšího řešení, vhodnost řešení pro daný účel, rozhodování o dobrém využití zdrojů) - Testování chyb
(kontrola správnosti řešení, návrh testování, identifikace a oprava chyb, ladění) - Generalizace
(zobecnění, indukce, nalezení vzoru, podobností či propojení, vyvození závěru z dílčích údajů)
Podle témat v českém národním kurikulu (v RVP):
- Algoritmizace
(vykonání algoritmu nebo programu, přečtení a vysvětlení, co alg. dělá, porovnání algoritmů, rozpoznání počátečního/cílového stavu, řadící a vyhledávací algoritmy) - Programování
(sestavení programu, optimalizace, hledání chyb a testování funkčnosti, ladění programu, rozdělení problému na části, programové struktury, objekty a jejich spolupráce, procesy) - Informace
(předpověď výsledku na základě informací, interpretace výsledků a závěrů, velikost dat, struktury dat, fronta, zásobník, tabulka, seznam) - Reprezentace dat
(binární soustava, strukturovaná data, seznam, tabulka, fronta, zásobník) - Kódování
(kódování textu, obrázků, zvuku, videa, jiných dat, přenos dat a jeho bezchybnost, komprimace) - Šifrování
(zakódování a dekódování podle dané šifry, hledání/prolomení šifry, bezpečnost šifry) - Modely
(sestavení schématu, grafu, diagramu nebo jiného modelu, orientace v modelu, čtení a použití modelu, porovnání dvou modelů, přenos informace z jednoho modelu do druhého, hledání chyb v modelech, systémový přístup) - Informační systémy
(obecně systémy, části informačního systému, informační toky, uživatelské role, databáze, propojení tabulek, řazení a filtrování dat, procesy zpracování dat, big data, kontrola funkčnosti informačního systému) - Digitální technologie
(hardware a software - parametry, počítačové sítě, operační systém, viry a bezpečnost, hesla, umělá inteligence, strojové učení)
V archívu testů je možné si všechny úlohy, použité v ostrých soutěžích, prohlédnout nebo si cvičně nějaký test vyplnit. Pouze pro prohlížení úloh je možné zvolit položku nabídky Sestavy a v nich si (po přihlášení) libovolnou úlohu vyfiltrovat podle výše uvedených kritérií a prohlédnout si ji včetně odpovědí a správných výsledků.
Licence
- Všechny soutěžní úlohy jsou zveřejněny pod licencí Creatice Commons CC-BY-SA 3.0.
- Úlohy je povoleno používat ve výuce, sdílet, rozmnožovat.
- Úlohy je povoleno upravovat, remixovat pro jakýkoliv účel.
Přitom platí tyto podmínky:
- Uvést původ (jde o úlohu soutěže Bobřík informatiky) a je-li u úlohy uvedeno jméno autora, pak i jeho jméno.
- Zachovat licenci (vystavovat je se stejnou licencí).