Bobřík informatiky

Informatická soutěž pro žáky základních a středních škol

Soutěžní otázky a licence

Soutěžní úloha je zpravidla situační. Soutěžící v ní má odhalit klíčový informatický koncept potřebný k vyřešení problému a použitím svého uvažování zvolit odpověď na otázku.

Úlohy se liší svojí náročností, věkovým zaměřením a způsobem odpovídání. Úlohy jsou rozdleny podle oblastí informatiky, podle složek informatického myšlení a podle témat RVP.

Podle oblastí informatiky:

  • Algoritmy a programování
    (algoritmus, program, programovací jazyk, proměnné, cykly, funkce, parametry, rekurze, zapouzdření, dědění, OOP, optimalizace, vyhledávání, třídění, výpočet složitosti, logické operace)
  • Data, datové struktury a reprezentace
    (informace, binární, dekadická a hexadecimální reprezentace, řetězec, reprezentace čísla, pole, objekty, atributy, spojový seznam, fronta, zásobník, binární strom, kódování znaků, databáze, data mining, vývojové diagramy, fraktály, grafy, hashovací tabulka)
  • Procesy v PC a hardware
    (operační systémy, paralelní zpracování, periferní zařízení, zpracování obrazu a zvuku, HW procesy, priority, pole RAID, registry, plánování, zablokování, cyklus vyřizování - provádění, události, paměť, cloud computing, Turingův stroj)
  • Komunikace a sítě
    (klient - server pojetí, počítačové sítě, kryptografie, e-commerce, šifrování, bit parity, protokoly, topologie)
  • Interakce, systémy a sociální aspekt
    (klasifikace, grafické uživatelské prostředí, design, interakce, použití počítače, robotika, virus, etika, sociální aspekt)

Podle složek informatického myšlení:

  • Abstrakce
    (nalezení klíčových prvků v problému, odstranění nepotřebných detailů, výběr reprezentace systému)
  • Návrh algoritmu
    (vytváření a provádění programu, přemýšlení o algoritmech, pořadí a pravidlech)
  • Predikce
    (předpovídání toho, co se stane v dalším kroku algoritmu)
  • Dekompozice
    (dedukce, přemýšlení o rozdělení na dílčí části, úkoly s ohledem na integraci, rozhodování o problémech s ohledem na součásti)
  • Hledání vzorů
    (nacházení podobností mezi různými problémy, opakování v rámci sekvence)
  • Evaluace
    (nalezení nejlepšího řešení, vhodnost řešení pro daný účel, rozhodování o dobrém využití zdrojů)
  • Testování chyb
    (kontrola správnosti řešení, návrh testování, identifikace a oprava chyb, ladění)
  • Generalizace
    (zobecnění, indukce, nalezení vzoru, podobností či propojení, vyvození závěru z dílčích údajů)

Podle témat v českém národním kurikulu (v RVP):

  • Algoritmizace
    (vykonání algoritmu nebo programu, přečtení a vysvětlení, co alg. dělá, porovnání algoritmů, rozpoznání počátečního/cílového stavu, řadící a vyhledávací algoritmy)
  • Programování 
    (sestavení programu, optimalizace, hledání chyb a testování funkčnosti, ladění programu, rozdělení problému na části, programové struktury, objekty a jejich spolupráce, procesy)
  • Informace 
    (předpověď výsledku na základě informací, interpretace výsledků a závěrů, velikost dat, struktury dat, fronta, zásobník, tabulka, seznam)
  • Reprezentace dat 
    (binární soustava, strukturovaná data, seznam, tabulka, fronta, zásobník)
  • Kódování 
    (kódování textu, obrázků, zvuku, videa, jiných dat, přenos dat a jeho bezchybnost, komprimace)
  • Šifrování 
    (zakódování a dekódování podle dané šifry, hledání/prolomení šifry, bezpečnost šifry)
  • Modely 
    (sestavení schématu, grafu, diagramu nebo jiného modelu, orientace v modelu, čtení a použití modelu, porovnání dvou modelů, přenos informace z jednoho modelu do druhého, hledání chyb v modelech, systémový přístup)
  • Informační systémy 
    (obecně systémy, části informačního systému, informační toky, uživatelské role, databáze, propojení tabulek, řazení a filtrování dat, procesy zpracování dat, big data, kontrola funkčnosti informačního systému)
  • Digitální technologie
    (hardware a software - parametry, počítačové sítě, operační systém, viry a bezpečnost, hesla, umělá inteligence, strojové učení)

V archívu testů je možné si všechny úlohy, použité v ostrých soutěžích, prohlédnout nebo si cvičně nějaký test vyplnit. Pouze pro prohlížení úloh je možné zvolit položku nabídky Sestavy a v nich si (po přihlášení) libovolnou úlohu vyfiltrovat podle výše uvedených kritérií a prohlédnout si ji včetně odpovědí a správných výsledků.

Licence

 licence

  • Všechny soutěžní úlohy jsou zveřejněny pod licencí Creatice Commons CC-BY-SA 3.0.
  • Úlohy je povoleno používat ve výuce, sdílet, rozmnožovat.
  • Úlohy je povoleno upravovat, remixovat pro jakýkoliv účel.

Přitom platí tyto podmínky:

  1. Uvést původ (jde o úlohu soutěže Bobřík informatiky) a je-li u úlohy uvedeno jméno autora, pak i jeho jméno.
  2. Zachovat licenci (vystavovat je se stejnou licencí).